Veelgestelde vragen

Bij ernstige klachten buiten onze openingstijden kunt u hier kijken voor de nooddienst. Wij adviseren u echter eerst hieronder bij de lijst met veel voorkomende problemen te kijken. Mogen wij u er op wijzen dat wij ook handige instructiefolders hebben.

Wat te doen bij klachten

  • Heb ik een verwijzing van de tandarts nodig voor een afspraak? Nee u heeft geen verwijzing nodig voor het maken van een afspraak bij de orthodontist.
  • Hoe lang duurt een orthodontische behandeling? De behandeling met brackets (vaste beugel) duurt ongeveer 1½ tot 2½ jaar vanaf het moment dat de beugel geplaatst is (actieve periode). Dit is zonder voorbehandeling met b.v. een headgear en de retentiefase (het afbouwen van de behandeling). Alles bij elkaar bent u ongeveer 3 jaar bezig met een beugel.
  • Wat vergoedt de verzekering? U dient zelf te informeren bij de verzekering of u in aanmerking komt voor een vergoeding.
  • Hoe declareert U ?  Wij hebben onze administratie uitbesteed aan Netpoint Factoring B.V..
    Dit betekent dat u uw declaraties via Netpoint krijgt toegezonden.


    Meer informatie hierover kunt u vinden in hun informatiefolder.

  • Gaan de ouders mee?Tijdens de voorbereidende fase van de behandeling zullen de ouders uitgebreid worden geïnformeerd.Het is belangrijk dat een of beide ouders meekomen tijdens het eerste consult, de bespreking van het behandelingsplan, het aanbrengen van de apparatuur en bij de allerlaatste controle aan het einde van de behandeling.Wat ons betreft is het niet nodig dat de ouders steeds met het kind meekomen tijdens de controles.Voor het welslagen van de behandeling is een positieve begeleiding door de gezinsleden thuis van groot belang; in de praktijk echter richten wij onze communicatie zoveel mogelijk op degene die de behandeling ondergaat. Ondanks de grote werkdruk proberen wij een ontspannen sfeer in de behandelruimte te handhaven.
    Mochten zich bijzonderheden voordoen tijdens de behandeling, dan worden de ouders uitgenodigd om eens mee te komen.
  • Kunnen de afspraken na schooltijd ingepland worden?De werkdruk in onze praktijk is groot. Daarom worden alle afspraken nauwgezet gepland. Alle behandelingen tot en met het plaatsen van de orthodontische apparatuur vinden ’s morgens plaats.De daarop volgende controles worden meestal ’s middags afgesproken. Gedurende de behandeling vindt meestal tussen de 4 en 8 weken een controle plaats.Nadien, tijdens het dragen van de nachtbeugel, resteert een beperkt aantal controles met lange tussenpozen. Indien een afspraak door een geldige reden niet kan worden nagekomen dient deze minimaal 24 uur tevoren te worden afgezegd.Indien de afspraak niet wordt nagekomen zal de behandeling, conform de richtlijnen van het NZA, toch in rekening worden gebracht.Het zal in voorkomende gevallen vaak niet mogelijk zijn om op korte termijn een nieuwe passende afspraak te maken.
  • Wat mag ik niet meer eten met een vaste beugel? Met een vaste beugel mag je geen hard en kleverig snoepgoed meer eten zoals b.v. drop, kauwgom, lolly’s en toffees. Snij appels, korsten van brood even in kleine stukjes voordat je het eet. Bijt het niet af. Cola lost lijm op, andere frisdrank is wel toegestaan.
  • Help mijn beugel is stuk wat moet ik doen? Altijd bellen! Ook al kom je dezelfde dag voor controle, want dan kunnen we eventueel extra tijd inplannen. Is de praktijk gesloten luister dan het antwoordapparaat af.
  • Help geen elastieken of was meer! Dit kun je altijd bij ons ophalen, en er zijn geen kosten aan verbonden. We willen het ook opsturen als je niet in Schagen op school zit of woont. Bel dan even.
  • Moet ik nu nog elk jaar voor controle naar de tandarts? Het is belangrijk dat de halfjaarlijkse controles bij de tandarts normaal plaatsvinden. In onze praktijkregio vormt de mondhygiëne vaak een struikelblok. Hoewel de orthodontisten en de medewerkers in het team hieraan veel aandacht besteden is controle door de tandarts op ontstaan van gaatjes en het peil van de mondhygiëne tijdens een orthodontische behandeling van groot belang.
  • Kapotte beugel Altijd contact opnemen met de praktijk. Mocht er tijdens de vakantie iets met de beugel aan de hand zijn dan kunt u voor zeer ernstige pijnklachten bellen met het spoednummer op het antwoordapparaat. In het buitenland kunt u naar een tandarts gaan die de pijnklacht weg kan nemen. Voor reparatie kunt u na de vakantie weer contact met ons opnemen.
  • Gesprongen draden of brackets Een draad die breekt, een bracket die los zit. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren. Neem altijd contact op met de praktijk als je dit merkt. Heb je tijdens de vakantie een losse bracket, dan kan deze gewoon blijven zitten tot de vakantie voorbij is. Neem daarna altijd even contact op met de praktijk voor het maken van een reparatie afspraak. Een draad die breekt of los zit tijdens de vakantie? Probeer deze af te knippen met een nagelschaartje, lukt dit niet neem dan contact op met de praktijk en luister het antwoordapparaat af voor het spoednummer.
  • Blaren in de mond De beugel is net geplaatst. De eerste 3 dagen tot een week kan dit wat gevoelige tanden en blaartjes in de mond veroorzaken. Je bent er nog niet aan gewend en moet daar even doorheen. Het is natuurlijk heel vervelend en pijnlijk als zo’n blaartje over je bracket schuurt. Je hebt van ons kleefwas meegekregen dat je kunt aanbrengen op de bracket zodat het wat verzacht en het blaartje genezen kan. Je kunt deze kleefwas ook gebruiken voor uitstekende draadjes tijdens de vakantie. Kleefwas op, bij ons kun je altijd nieuwe komen halen.
  • Losse elastiekjes Is geen pijnklacht en u kunt hiervoor contact opnemen met de praktijk tijdens de openingstijden.