Mondhygiëne

Op tanden en kiezen vormt zich een dun wit laagje (tandplaque). Dat laagje bevat miljarden schadelijke bacteriën. Je verwijdert dat laagje door je tanden grondig te poetsen en flossen. Onvoldoende poetsen en flossen leidt tot onherstelbare beschadigingen van het tandvlees en het kaakbot. Tandplaque kan ook gaatjes in de tanden veroorzaken.

Een beugel bemoeilijkt goed poetsen en flossen. Tijdens een orthodontische behandeling kunnen daardoor veel sneller beschadigingen van de tanden optreden. Vaak gaat het om beginnende gaatjes. Ze zien er uit als witte verkleuringen in het glazuur. Officieel heten dergelijke verkleuringen ‘ontkalkingen’ of ‘decalcificaties’.

Ontkalkingen ontstaan daar waar de plaque blijft zitten. Bij een vaste beugel zijn dat de plaatsen vlak naast de brackets (slotjes). Als je de plaque daar niet wegpoetst, ontstaan er na verloop van tijd rondom de brackets witte verkleuringen in het glazuur.

Als je voortdurend slecht poetst en flost, kunnen de witte vlekjes bruin verkleuren en kunnen er echte gaatjes in het glazuur ontstaan.

Bacteriën in de tandplaque veroorzaken ook ontstekingen in het tandvlees en het kaakbot. Gezond tandvlees is lichtroze van kleur. Ontstoken tandvlees ziet er rood en gezwollen uit en is vaak gevoelig. De wortels van de tanden kunnen bloot komen te liggen. Men spreekt dan van ‘terugtrekkend tandvlees’. Ontstoken tandvlees versnelt het afbraakproces. Dit kan uiteindelijk leiden tot het verlies van tanden.

Goed poetsen en flossen en een goede conditie van het gebit zijn basisvoorwaarden voor een orthodontische behandeling. Dat is ook de reden waarom de orthodontist daar altijd zoveel aandacht aan geeft.